Trams 2020

Titel: Trams 2020
Auteurs: B.A.Schenk - M.R. van den Toorn
ISBN: 9789059612266
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2019 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: ruim 275 in kleur
Prijs: € 19,50

In de serie 'Trams' is inmiddels bij de Alk verschenen trams 2020. Door de sterke groei van de mobiliteit en hoogconjunctuur begint het verkeer in Nederland overal vast te lopen, zowel in de steden als op de snelwegen. De vervoersbedrijven hebben daarom i.s.m. o.a. ANWB, Transport en Logistiek Nederland en aanverwante organisaties een Mobiliteitsalliance gevormd die in juni 2019 het Deltaplan 2030 presenteerde. Het feit dat deze organisaties de handen ineen slaan is een teken aan de wand dat het 5 voor 12 is. Aan het plan hangt wel een fors prijskaartje dat in de miljarden loopt, en dat vooral wil investeren in de aanleg van nieuwe railverbindingen, tramtunnels en ondergrondse verbindingen die vele jaren van ontwerpen en bouwen zullen vergen. Dat dit al veel eerder had moeten gebeuren lijkt het intrappen van een open deur.

Overigens is het bovenstaande niet alleen een Nederlands probleem, ook in Duitsland loopt het vast met de mobiliteit. Te weinig materieel en personeel, achterstallig onderhoud aan bruggen en materieel en gebrek aan onderdelen. Hoe erg het was bleek in Frankfurt waar museummaterieel moest worden ingezet. Het blijkt ook uit het steeds langer inzetten van Tatra's. Vergelijk de situatie eens met de inzet van P.C.C-trams op Randstadrail.


Het hoofdstuk Nederland begint uiteraard met de opening van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Een groot deel van het tram- en busnet ging op de schop en de bouw bleek vele malen duurder te worden en kostte veel meer tijd. Daarnaast veel ongemak voor de directe omgeving door verzakkingen en scheurende woningen. Maar het rijdt na een spectaculaire opening door o.a. burgermeester Halsema, die live op TV werd uitgezonden, en er zijn al weer plannen voor uitbreiding van het metronet. Maar het kan ook niet anders, de grote verkeersdruk in en om de stad vraagt om oplossingen. Qua materieel was de komst van de nieuwe Spaanse Urbostrams, type 15G het grote nieuws in Amsterdam. In april 2019 kwam de 3001 als eerste van de serie 30012-3063 aan in Diemen. De serie zal uiteindelijk de Hangbuiken en Dubbelkoppen gaan vervangen.

In Rotterdam zijn er in 2020 geen grote wijzigingen bij de tram te verwachten. Wel waren er het afgelopen jaar opvallend veel kop- en staartbotsingen. Een van de betrokken wagens, de 2129 is dermate beschadigd dat hij nog buiten dienst staat. In maart 2019 bleken een groot aantal wielbanden versleten wat uitval betekende voor lijn 20 en deels 23. Het museummaterieel deed het, ook in 2019 weer uitstekend. De toeristische lijn 10 reed zijn rondjes met volle bezetting, ook tijdens de Paasdagen en in de meivakantie. In de zomer was het zo druk dat Duewag 385 een vierasser verving. Nog niet in editie 2020 is de vermelding van de terugkomst van de 834 van Romeo die na vele jaren op 3 augustus 2019 weer op de rails kwam tijdens een open dag van de remise Hillegersberg.

Bij de HTM in Den Haag was de verlenging van Randstadrail 4 het grote nieuws. Eindelijk was het station Lansingerland gereed en kon lijn 4 van de Javalaan worden doorgetrokken naar het nieuwe eindpunt. Met de daar halterende lijnen 170 en 173 is een snelle verbinding naar Rotterdam ontstaan, hoewel het de wens is de lijn ooit door te trekken naar de Maasstad.

In Delft zijn de werkzaamheden aan de Sebastiaansbrug na lang uitstel in volle gang. De beoogde tramverbinding naar Delft TU-wijk bleef jaren uit omdat de oude brug het gewicht van de trams niet aan zou kunnen. Nu de nieuwe brug wordt aangelegd kan eind 2020 de verlenging eindelijk in gebruik worden genomen. Qua materieel kwam op 7 juni 2019 de eerste van de tien nabestelde Avenio's serie 5061-5070 aan op de Meppelweg. Uiteindelijk zullen alle GTL-8 trams het veld moeten gaan ruimen.

Treurig nieuws was er ook te melden op museumgebied: de tot museumtram aangewezen 3001 (de eerste en inmiddels ook oudste GTL) bleek asbest te bevatten en werd op 2 januari voor sloop afgevoerd. Dit leidde tot veel onbegrip en verbazing bij het tramminnend volk dat vond dat ont-asbesten ook tot de mogelijkheden had behoord. Overigens verdween ook PCC slijpwagen 1139 naar de sloop, nadat eerder al de 1207 het veld had moeten ruimen.

Utrecht bracht dit jaar het meest dramatische nieuws, een schietpartij in tramstel 5014+5011 op het 24-oktoberplein waar een Turkse man zijn pistool leegschoot op een aantal onschuldige reizigers. Vier mensen overleden in de tram en op straat viel nog een slachtoffer in de vorm van een automobilist door de noodstop van de tram. De 5011 is inmiddels vernummerd. Vanaf mei is de aflevering van de vervolgserie 6051-6072, zevendelige trams. De vijfdelige 6001-6027 zijn alle aanwezig.

Hierna vervolgt het boek met de overige landen:
- Belgie en Luxemburg
- Duitsland
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Frankrijk
- Italië
- Spanje en Portugal
- Groot Brittannië en Ierland
- Scandinavië
- Oost Europa

Turbulente tijden dus, interessante ontwikkelingen die ieder jaar weer een jaarboek opleveren. Dankzij de medewerking van vele fotografen in binnen- en buitenland is het boek weer rijkelijk geïllustreerd met ruim 275 haarscherpe foto's.

Ruurd Berendes
Boekrecensies

HTM randstadrail 4 werd verlengd naar het station Lansingerland. Tram 4053 op 18 augustus 2019


In de remise Kootsekade van Romeo wacht tram 242 op restauratie. 3 augustus 2019