Auteur: Bas Nieuwenhuijsen, Richard Otto
ISBN: 9789082367669
Uitgeverij: Tens Media ©2017 - www.tensmedia.nl
Omvang: 112 pagina's, 209 x 246 cm paperback of e-boek
Illustraties: meer dan 100 in zwart-wit
Prijs: € 15,95

Boeken over winkelketens hebben altijd onze interesse, velen van ons zijn er mee opgegroeid, en spreken nog steeds tot de verbeelding. Inmiddels hebben we afscheid moeten nemen van bekende ketens als Free record shop, de Gruyter, Simon de Wit, de Profimarkt, van Leest, Brons, en het zeer betreurenswaardig vertrek van Vroom en Dreesmann. In oude winkelcentra zijn nog vaak sporen terug te vinden van verdwenen winkels. Denk hierbij aan de van lichtblauwe tegels voorziene gevels van de Gruyter en de immense panden van V&D waarvan de afdrukken van het logo nog vaak in gevels zijn terug te vinden.

Van Blokker kwam in 1996 een boek uit: de eeuw van Blokker van uitgever Thoth zodat het tijd werd voor een update. Tens media kwam in juni 2017 op de markt met een alleraardigst boekwerkje over Blokker, een winkelketen, die net als de Hema de tand des tijds met vallen en opstaan wist te doorstaan en, zij het in een andere vorm nog steeds in de grotere winkelcentra aan te treffen is.

Journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, Aether, Spreekbuis en VGOmedia) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media), bekend van de bestsellers 'Verdwenen Merken' en 'Vroom & Dreesmann' geven met dit boek inzicht over de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen.

Het boek is gedrukt op chloorvrij gebleekt, FSC-gecertificeerd en verouderingsbestendig papier en is volledig geproduceerd in Nederland, waardoor onnodig milieuverontreinigend transport is vermeden. Helaas waren de presentexemplaren bij de uitgever op, zodat uw recensent het voor het eerst met een digitale versie van het boek moest doen. Dat is wat lastiger, ik wil het boek voelen en ruiken en de afgebeelde foto's beoordelen. Dat was deze keer niet mogelijk dus moeten wij ons deze keer iets aanpassen in de informatie.

Dan over Blokker:
Het boek pakt de draad op in 1896 als Jacob en Saartje Blokker een ijzerwarenhandel openen in Hoorn. Het bedrijf levert dan voornamelijk artikelen en onderdelen voor het boerenbedrijf. Jacob blijkt een goed zakelijk instinct, hij adverteert in kranten, organiseert optochten en houdt regelmatig uitverkoop die hij de groote afslag noemt. Daarnaast verkoopt hij ook op markten en gaat in het vastgoed. Leuk is te lezen hoe Blokker omgaat met een conflict met concurrent Sindram betreffen de verkoop van kachels. Ook lezen we dat het plotseling overlijden van zijn vrouw in 1926 een zware wissel trekt op het energieke karakter van Jacob.

In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het familiebedrijf Blokker op de rand van de afgrond. Oprichter Jacob Blokker had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld het bedrijf te redden.

Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Artikelen van Tomado, Moulinex, Gero, Vero en Brabantia bepaalden het karakter van de filialen. Ook is er de voortdurende concurrentie van ketens als V&D, de Bijenkorf en Albert Heyn die soms een openlijke oorlog ontketende, en op een ander moment weer werd beslecht met een schaakspel achter de schermen. Het bedrijf werd in 1989 echter zwaar getroffen door een uitslaande brand in het distributiecentrum Mijdrecht, vlak voor de feestdagen die het complete complex in as legde. Onder leiding van ras ondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern eind jaren '80 explosief en nam het eind jaren '80 diverse bekende winkelketens over, waaronder Leen Bakker, Bart Smit, Coöp, Intertoys, Marskramer en het nog jonge Big Bazar. In een apart hoofdstuk gaat dit boek hier uitgebreid op in en bespreekt elke keten.

Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De Blokker winkels zijn na een miljoenen investering door de familie gerestyled, maar lijden fors verlies. Het concern krimpt in: van de zeven winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan. Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen? Langzamerhand komt Blokker tot inzicht dat de klant niet echt zit te wachten op modernisering. Blokker is een vertrouwde naam waar men binnen wil lopen voor een pannensponsje of een zeef. Het op de voorzijde van het boek afgebeelde pannensponsje is niet alleen een vondst van de uitgever/ auteur maar spreekt ook uit welk beeld er bij het merk Blokker bestaat.

Het nu verschenen boek over Blokker geeft een aardig inzicht in de wijze waarop De 'Goedkoope IJzer & Houtwinkel' die Jacob in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, tot een internationaal imperium is uitgegroeid. Het boek leest makkelijk en prettig en naast een groot aantal zwart-witfoto's van winkelgevels is de uitgave geïllustreerd met oude advertenties en andere publicaties. Een leuk boekje voor een prettig prijsje (Blokker-eigen)

In de kleinere winkelcentra werden de meeste Blokkerfilialen opgeheven zoals hier in het Zoetermeerse Leyens op 5 maart 2017.
Foto's: Ruurd Berendes.