ISBN: 9789460100871
Uitgeverij:

De Nieuwe Haagsche © 2019

Omvang: 112 Pagina's 30 x 21,5 cm harde kaft
Illustraties: ± 100 kleur en zwart/wit
Prijs: € 23,50

10 jaar lang heeft de gratis krant voor de Haagse 50-plusser 'de oud Hagenaar' verhalen gepubliceerd van (vaak amateur) schrijvers over de meest uiteenlopende Haagse onderwerpen. De Schilderswijk, Laakkwartier, Morgenstond, de Archipelbuurt, met het leven van alledag, de oorlogsjaren, de winkels, verdwenen gebouwen, het uitgaansleven en het straatbeeld. Beschreven vanuit historisch perspectief of uit eigen herinnering, vaak opgeleukt met foto's uit het gemeentearchief of uit eigen collectie.

'Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar' schreef Louis Couperus. En dat vertolkt het gevoel dat ontstaat bij het lezen van al die verhalen van gewone Hagenaars, lezers van het onvolprezen krantje dat elke 14 dagen verscheen. Met een oplage van 75.000 kranten op 400 verspreidingspunten werden rond de 180.000 lezers per keer bereikt.

Uw recensent schrijft ook al jaren artikelen voor dit blad, en gebruikt ter illustratie dan ook immer eigen fotomateriaal dat hij de afgelopen 40 jaar maakte. Hij heeft dan ook een goede band met de hoofdredacteur, Ivar Lingen, parttime DJ bij Radio West en samensteller van het boek 10 jaar de Oud Hagenaar dat onlangs verscheen.

In februari 2019 zijn de makers van de Oud Hagenaar een nieuw initiatief gestart: de Haagse Tijden, een iets gewijzigde formule maar met dezelfde mooie verhalen van het historische Den Haag, dat uiteraard een goed tijdsbeeld geeft van het leven in Nederland in de afgelopen eeuw. Want veel verhalen reiken verder dan alleen Den Haag. Bijvoorbeeld: supermarktketen de Gruyter zat door het hele land, en in oorlog was iedereen in 40-45. Zo wordt ook in elke aflevering van de krant een autotype beschreven, welke in het hele land voorkwamen. In het boek is hierbij gekozen voor o.a. de Mercedes 190 SL. Dat maakt het nu uitgekomen boek niet alleen interessant voor de Hagenaar, maar voor elke geïnteresseerde in de geschiedenis en ontwikkeling van ons kikkerlandje.

Het nu verschenen boek dat werd uitgegeven als herdenking aan twee lustrums Oud Hagenaar, bevat een selectie uit de verhalen die er de afgelopen 10 jaar in de Oud Hagenaar zijn verschenen: over hotel Des Indes, vliegveld Ypenburg, de geelgroene trams van de HTM, de metamorfose van Scheveningen en uiteraard ADO. Verhalen die je nooit in de reguliere kranten of tijdschriften zult aantreffen.

De verhalen zijn niet geschreven door doorgewinterde schrijvers maar door Hagenaars die hun liefde voor de stad wilden delen met mooie verhalen en foto's. Het voorwoord is geschreven door Richard de Mos, wethouder Economie, Sport en Buitenruimte van de gemeente Den Haag, een ras Hagenaar die zich nog de bezoekjes aan bioscoop Euro Cinema aan de Haagse Leyweg herinnert waar hij als kleine jongen met oma en broers naar de film mocht.

Voor iedereen met interesse voor de historie van Nederland met het accent op Den Haag is dit boek een aanrader. Bovendien prettig geprijsd, onder de 25 euro. Leuk om te hebben of aan iemand cadeau te doen. Mooie verhalen, aansprekende foto's en vaak verbazing over een wereld die in 50 jaar compleet veranderde qua muziek, straatbeeld, kleding, gebouwen en sfeer.

Ter illustratie 5 foto's, waarvan de foto van tram 1016 ook in het boek voorkomt.

Op 21 augustus 1981 staat tram 1016 aan het eindpunt Loevesteinlaan. Het waren de laatste meters van deze markante trams volgens Amerikaans voorbeeld met de kleine bovenraampjes voor staande passagiers.

Foto 3: een oude, houten bakkerskar waar vroeger de broodbezorger mee aan de deur kwam.

In 1982 staan diverse HTM-bussen klaar op de pers van sloperij Pametex in te verdwijnen.

In 1960 wordt in de Haagse Stationsstraat op Spartaanse wijze de lekke band van een Kromhoutbus vervangen.